EKSPERYMENT
RDZA
Pomoce:

Temat ten można wprowadzić, gdy dzieci okażą swoje zainteresowanie jakimś zardzewiałym przedmiotem (zardzewiałą rurę, samochód pokryty rdzą itp.). By wyjaśnić zjawisko korozji metali (dosłownie: zżerania metali) posłużyć się można układem trzech czynników w celu ustalenia pod wpływem czego powstaje rdza.

Przygotujemy trzy szklanki, pierwszą pozostawimy pustą, drugą zalejemy wodą, a trzecią wodą z solą.

zdjęcie

Teraz do każdej ze szklanek włożymy po jednym gwoździu.

zdjęcie

W związku z tym, że zjawisko to nie następuje od razu, ale pod wpływem długotrwałego działania czynnika, szklanki należy odłożyć w bezpieczne miejsce na tydzień.


Zmiany będzie można obserwować codziennie, jednak po tygodniu eksperyment można uznać za zakończony. W szklankach widać juz symptomy korozji metalu. Największy efekt znajduje się w szklance gdzie była woda z solą, dalej (kolejno) w szklance z wodą, natomiast z szklance bez wody (działanie powietrza) nie ma objawów korozji.

zdjęcie

Po odlaniu wody widać efekt dokładnie (warto zaproponować lupę powiększającą):

Bez wody

zdjęcie

Z wodą

zdjęcie

Z wodą z solą

zdjęcie

Na podstawie tego eksperymentu można wyciągnąć wniosek, że woda z solą wpływa najbardziej na zjawisko "zżerania" metali. To sól, która reaguje z cząsteczkami metalu, powoduje, że z czasem na warstwie metalu powstaje osad zwany rdzą.


Zjawisko korozji widoczne jest wszędzie tam, gdzie metal tyka się z wodą (rury, pomniki, statki, samochody itp.).


Pojawia się pytanie - jak to się dzieje, że statki tak się nie "starzeją" przez rdzę? Czy powodem tego są magnetyczne płyty, które montuje się w kadłubach statków czy też to, że statki poddawane są renowacjom (maluje się specjalnymi farbami ochronnymi)? Sprawdźmy.

Żeby sprawdzić czy magnez przyśpiesza proces korozji przeprowadzimy prosty eksperyment - dwie szklanki, do obu wsypujemy taką samą ilość soli. Do obu wlewamy wodę o tej samej temperaturze. Mieszamy, a następnie do obu wkładamy po jednym wkręcie, przy czym do jednego z nich przykładamy magnes.

zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie

Sprawdzamy po dwóch dniach.

zdjęcie
zdjęcie zdjęcie

Sprawdzamy czwartego dnia.

zdjęcie
zdjęcie zdjęcie

Efekt jest wyraźny. Po lewej stronie wkręt znajdujący się w szklance bez magnesu - nie posiada oznak korozji. Ten po prawej - przez cztery dni zanurzony w solonej wodzie z magnesem - wyraźnie widać na nim rdzę.

zdjęcie

Podsumowując eksperyment - płyty magnetyczne powodują przyśpieszanie procesu korozyjnego. A zatem to co go spowalnia/niweluje to renowacja - pokrywanie kadłuba statków specjalną emulsją ochronną (antykorozyjną).


do góry
[strona główna] [zamknij to okno]
[drukuj]